söndag 9 maj 2010

Ja det är min dotter som är så här smart

Det blir liksom så uppenbart, allting, när man pratar med barn, och jag tror att en barnpanel skulle vara regeringen behjälplig när det gäller svåra och stora beslut.

Ikväll satt vi i soffan under hennes täcke och såg på Kytice. Det är en tjeckisk film (inte dockfilm) som förtjänar ett helt inlägg själv. Filmen är baserad på 7 ballader ur "en bukett folksagor" av en tjeckisk författare. Till skillnad från allt prinsessfluff är sagorna ganska brutala och innehåller både blod, död och spöken. Så Julia älskar den naturligtvis.

I en av de sista sagorna berättas det om en kvinna som har dödat sitt barn. Och när sagan tar vid står hon inför sin hängning. Det där med hängning är ju något nytt för Julia.

Men varför ska dom döda henne då?
Jo, för hon dödade ju sitt barn, och man får ju inte döda någon annan. (tystnad. Jag försöker komma på hur man kan döda någon som straff för att denna någon har dödat någon om det är så att man inte får döda någon alls)
Jaha. (funderar)
Men det är inte så nu. Här. Om man begpr ett brott så där, så får man sitta i fängelse istället.
Jaha. Men om en tjuv kom hit och skulle döda min pappa och jag skulle sakna honom jättemycket och dom skulle döda den tjuven så skulla jag sakna pappa fortfarande.
Ja. Precis.

Och därför, kära befolkning, bör vi avskaffa dödsstraffet.
1. Det är inte rätt att ta liv som straff för tagna liv. Om den första personen inte hade rätt att ta ett liv kan inte heller den andra personen ha det, oavsett om det är lagstyrt.
2. Saknaden efter den döda personen kommer kvarstå, hämnd är inte den rätta vägen för att lugna ett kokande blod.

Jag säger bara det. Om man någonsin är osäker på vad man tycker om något så kan man alltid försöka förklara resonemanget för barnen så blir det tydligt vad man tycker, och vad som är logiskt. Jag undrar vad barn skulle tycka om kärnkraft.

2 kommentarer:

  1. Barn är kloka. Jujje är hur underbar som helst. :)

    SvaraRadera
  2. Jag känner för dödsstraff, jag vill döda människor som gör andra illa. Jag brukar ibland drömma om att se dem avrättas. Men det stannar vid simpla vigialantefantasier; det institutionella, statligt genomförda mordet är i högsta grad förkastligt.
    Väl skrivet för övrigt, som vanligt!

    SvaraRadera